Terugblik

En dan zijn we al weer onderweg naar Nederland. De drie weken zijn al weer voorbij. Een heerlijke, rustige vakantie waarbij het snorkelen de hoofdrol speelde. De eerste keer is altijd de beste keer. De verwondering en de verbazing over de kleurrijke wereld onder water bij mijn eerste snorkeltocht zal ik niet gauw vergeten. Wat is het leuk om te snorkelen. En wat werd het een sport om bij iedere snorkeltocht nieuwe vissen te vinden. En dan neem ik alle schrammen en 'gaten' op mijn been maar voor lief.

Bonaire is mijn eiland. Wat een vriendelijke en hartelijke mensen. En wat een prachtige plekken zijn er om te snorkelen. Het eiland is niet toeristisch, toch wel in tegenstelling tot Curacao. Daar speelt het toerisme de boventoon en dat gaat ten koste van de charme die Bonaire nog wel heeft. De mensen zijn op Curacao anders. En dat geldt niet alleen voor de inwoners maar ook de toeristen die op Curacao komen. Op Bonaire komen de toeristen voor de natuur, op Curaco komen de toeristen voor het strand.

De ervaring van Dolphin Academy op Curacao was onvergetelijk. Wat was dat bijzonder om - van de kant - mee te maken. Spijt dat ik dit ook niet voor mezelf geboekt had. Maar wie weet?

=======================================================================


We begonnen met een lange vlucht richting Aruba, maar wat werden we goed verzorgd door de KLM. Warme doeken, dekentje, veel drinken en ook nog lekker eten. Vooral de pizza en het ijsje waren een aangename verassing. Het was zeker een lange vlucht, maar gelukkig heeft KLM veel recente films. Na geland te zijn moesten we nog door naar Bonaire. Het was nog goed warm toen we het vliegtuig uitstaptenen er stond een behoorlijke wind.

We kwamen aan bij een leuk appartementje en konden niets meer aan eten kopen dus we moesten even verhongeren. 's Ochtends gelijk eten gekocht en toen kon het snorkelavontuur beginnen. Veel mooie vissen gezien en ik was dan ook de fotograaf van deze vakantie. Van alles wat ook maar bewoog nam ik een foto of een filmpje. Het was dan ook leuk om te zien wat voor vissen we hadden en telkens nieuwe proberen te spotten. De leukste snorkeldag was de laatste bij Klein Bonaire toen we een hele grote karetschildpad in het ondiepe water zagen. Wel kreeg ik veel water in mijn snorkel door alle golven die ik tegen had toen ik er met de camera achteraan moest. Het was op Bonaire zeker een chille vakantie om bij te komen en lekker heel de dag in het water te dobberen. We zijn ook langs de ezeltjes geweest en hebben lekkere smoothies op.

Toen was het alweer tijd voor Curaçao. Daar was niet heel veel te beleven en ik verheugde me dan ook maar op het einde van de vakantie, de in-depth cursus bij de Dolphin Academy. Dit was zeker een hele leuke ervaring en raadt het dan ook aan iedereen aan. Ik heb heel veel geleerd over de dolfijnen in theorie en we mochten ook lang met ze in het water zijn. Het leukste gedeelte was wanneer we de snorkels aan mochten. De dolfijnen Machu en Pasku gingen lekker om ons heen zwemmen en uiteindelijk zwom ik met een van de twee mee. Nu we snorkels op hadden konden we met ze mee naar beneden duiken als we dat wilden dus dat deed ik ook en dat was het leukste van allemaal. Je zag dat wanneer je naar beneden ging de dolfijn ook heel leuk mee ging duiken en hij was allemaal geluidjes aan het maken, super leuk! Het was zeker een onvergetelijke ervaring en ik ben mijn ouders heel dankbaar dat ik het mocht meemaken. Nu is het alleen alweer voorbij en is het tijd om terug te vliegen. Maar dat is ook niet erg, want ik mis mijn Mickie die lekker bij mij op bed slaapt en me kusjes geeft toch ook weer.
========================================================================


Deze zomervakantie voor het eerst naar het Caribisch gebied, samen met Jeanette en Laura. We vertrokken op vrijdag 3 juli vanaf Schiphol en we vlogen deze keer met KLM. Benieuwd hoe dat zou bevallen. Na een hele prettige vlucht waar we veel lekkere dingen kregen om te eten en “Wilt u er een wijntje bij meneer?” - en dat was zonder bijbetalen, nou graag - landen we met een tussenstop op Aruba toch mooi op tijd op Bonaire Airport. Via de eigenaar van het appartement had Jeanette een taxi geregeld. De chauffeur stond al klaar met een bordje 'Familie Bastiaanse"! We waren daarna vrij snel in ons verblijf. Na het uitpakken van de koffers konden we het hele huis eens even rustig bekijken. In de koelkast stond een drankje geregeld door de eigenaar, dat was wel even lekker. Het blijven toch altijd lange reisdagen door die tijdsverschillen als je de oceaan over vliegt!

De volgende dag zijn we de huurfietsen op gaan halen. We vonden dat makkelijker dan een huurauto omdat het eiland niet zo heel groot is. Beter voor het milieu ook. Gelijk even met de mountainbike langs de supermarkt en dan weer een groot kwartiertje terug naar ons appartement Bon Bida. We zaten net even buiten de hoofdstad Kralendijk maar toch ook wel dicht bij de snorkelplaatsen en het strand. Bij Eden Beach Club hadden we wel een lekker stekje gevonden om aan het einde van de middag even lekker in de zon te kunnen liggen met een koude smoothie!

Wat gingen we allemaal doen op Bonaire: Even op de fiets naar de ezeltjesopvang en daarna doorfietsen naar een heerlijk plekje aan een lagune waar veel gesurfd werd. Hier hebben we lekker wat gegeten en toen nog even terug naar huis fietsen. Dat viel toch wel een beetje tegen ook omdat het die dag erg warm was. Zelfs voor dit gebied. En er staat ook altijd veel wind op de benedenwindse eilanden, what is in a name? Kanoën in het Mangrovebos met daarbij ook nog even snorkelen en dan tegen de stroom in weer terug zwemmen. Dat viel een beetje tegen om te doen. En ook dit weer op de fiets, net zoals de tocht langs de kust naar de bekende slavenhutjes waar vroeger de zoutwinning was. Gelukkig gaat dat tegenwoordig een beetje anders, Wat waren die hutjes klein zeg! En uiteraard waarvoor je naar dit eiland komt, duiken en snorkelen waarbij wij ons hebben beperkt tot het laatste. De eerste keer voor ons dus dat snorkelen, spannend wel. Hoe zou de onderwaterwereld er uit zien? Nou we hebben er van genoten want het is zo mooi met al die vissen die gewoon langs je heen zwemmen. We hebben er zoveel verschillende gezien dat we bleven filmen en foto’s maken en dan thuis proberen de namen op te zoeken! Laatste dag nog een pick-up truck gehuurd om ook nog even door het nationale park van Bonaire te kunnen rijden. Wat ook een schitterende belevenis was want daar lag geen asfalt, dus off road rijden.

Het fijne van Bonaire is denk ik wel de vriendelijke mensen en een hele relaxte sfeer. Alles kan hier heel gemakkelijk geregeld worden. Ze komen je net zo snel even ophalen hoor. Het eiland maakt wel een beetje rommelige indruk en is verder heel erg droog. Ze snakken naar een beetje water af en toe. Ik vond het wel een prettig eiland om vakantie te hebben.

Op 16 juli vertrokken we naar Curaçao en toen vlogen we met Inselair, een kleine maatschappij die hier veel tussen de eilanden op en neer vliegt. Met een Fokker 50 werden we in 20 minuten naar onze volgende bestemming gevlogen waar we nog 6 dagen zouden blijven. Met de taxi van het vliegveld naar het resort duurde ongeveer 30 minuten. Wat een hectiek op dit eiland vergeleken met Bonaire. De omslag was wel groot.

We logeerden dit keer in een huis van Duitse mensen in een resort vlakbij de Jan Thielbaai en dat is even buiten Willemstad. Het was wel een mooi huis met een heerlijke veranda met veel schaduw en zelfs een klein zwembadje voor als de warmte je naar je hoofd zou stijgen. Prachtig uitzicht vanaf het balkon en een grote tuin rondom de woning die verder van alle gemakken voorzien was. Alleen de tv deed het niet waardoor we wel weer veel spelletjes gespeeld hebben, ook wel weer leuk.

De volgende dag naar Willemstad gereden en daar wat rond gelopen en een drankje genomen langs de Handelskade en genoten van het open en dicht gaan van de pontjesbrug. In de middag lekker bij het huisje genoten van de schaduw en ons mini-zwembadje. Ook zijn we hier nog twee dagen naar verschillende stranden geweest en hebben toen weer gesnorkeld op zoek naar nieuwe vissen. Of waren het toch alweer de oude bekenden die we op Bonaire ook al gezien hebben? Hier zaten lang niet zo veel vissen als daar en ik denk dat we al een beetje verwend waren met wat we in die eerste weken al gezien hadden onder water!

Toen werd het dan eindelijk maandag 20 juli, de dag waar Laura zo lang naar had uit gekeken: twee middagen cursus bij de dolfijnacademie op het park van het zee-aquarium van Curaçao. Ze heeft zoveel geleerd over dolfijnen dat ze al bijna afgestudeerd is. En na die theorie was er ook ruim de tijd om de dolfijnen te ontmoeten en van dichtbij tekst en uitleg te krijgen van een van de trainers. De dolfijn liet zich lekker aaien en bekijken en vond het ook wel prachtig al die aandacht en Laura nog veel meer. De tweede dag weer theorie, maar daarna ging ze dan echt een poos in het water om met de dolfijnen te zwemmen en kunstjes te doen. Later zelfs nog met een snorkelbril op samen onder water duiken waarbij ze oogcontact had en de dolfijn ook nog allemaal gekke geluidjes ging maken. Voor ons helaas niet te zien of te horen, dus daar konden we geen foto’s van maken. Ze heeft hier wel heel erg van genoten en wij daardoor natuurlijk ook.

Helaas zit het er nu weer op en vliegen we woensdag 22 juli weer terug naar Schiphol. En dit keer komt ook een wens van mij in vervulling want we gaan terug met een Boeing 747 en daar wilde ik altijd al een keer in vliegen. We gaan weer met de KLM terug, dus dat wordt weer “wijntje erbij meneer?” Nou graag denk ik nu alvast! Al met al was het weer een heerlijke vakantie waarin we ook van tijd tot tijd lekker hebben kunnen luieren en veel moois gezien hebben. En als ik eerlijk moet zijn dan heeft Bonaire toch een beetje mijn voorkeur!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Golden Circle (dag 1)

Onze snorkeltochten op Bonaire

Inscheping